Brezilya’nın koloniyal dönem kasabası – Paraty

Paylaş:

Ubatuba’dan öğlen 12’de kalkan otobüsten biletlerimizi kişi başı 15R’ye aldık. Otobüsle 1 saat süren Paraty’nin metini bir çok yerden duymuştuk. Kartpostal gibi tarihi merkezi olan Paraty, sahilin en gözde kasabası. Doğal arnavut kaldırımlarıyla, beyaz evleri rengarenk kapı ve pencereleriyle oldukça şirin bir kasaba. Lonely planetin rehberinde okurken gözüme çarpan İstanbul isimli Türk restoranını gördüğümde sahibi Kaan’a mesaj atmıştım. Paraty’e uğrayacağımızı, müsaitse bizi misafir edip edemeyeceğini sormuştum. Otobüsten inince ilk iş İstanbul Restoran’a, Kaan’ın yanına gittik. 5 yıl önce açtığı bu restoranı işleten Kaan bizi sıcak bir şekilde karşıladı. Biraz sohbet ettikten sonra merkezde o güzel arnavut kaldırımlarda dolaştık. Paraty, Ubatuba’ya oranla çok daha turistik. Bu da elbette fiyatlara yansımış.

Paraty'nin arnavut kaldırımları
Paraty’nin arnavut kaldırımları

Paraty’de her Pazartesi akşamı şehrin meydanında samba gecesi düzenleniyor. Afrika çalgılarıyla modern müzik aletlerinin bir araya gelerek oluşturduğu bu müzik meydanda toplanan kalabalığı neşelendirerek, herkesin oynamasını sağlıyor. Elbette meydanda seyyar satıcılar caipirinhaları hazırlayıp, bu dansa yardımcı oluyorlar. Kaan’ın evinde iki gece kaldık. Sağ olsun bizi güzel ağırladı. Ne yazık ki hava kötü olduğu için ilk gün pek bir aktivite yapamadık. İkinci gün ise Toboga şelalesine gittik. Kaan’ın evinden 7 km uzakta olduğu için, yürümeyi tercih ettik. Ancak merkezden gidecekseniz terminalden kalkan Penha otobüsleri sizi şelaleye kadar götürüyor. Aslında şelale deyince bizim aklımıza yağmur ormanlarının içinde dev bir şelale gelmişti. Gerçekte ise yağmur ormanları içinde küçük bir şelale. Tahta bir köprüden şelalenin diğer tarafına geçiyorsunuz. Buradaki su birikintisinde yüzebilirsiniz. Adrenalin tutkunları ise dev kayadan atlayabilir. Şelalenin biraz daha alt tarafında ise yosun tutmuş bir kaya bulunuyor. Yörenin gençleri burada adeta kayak yapar gibi kayıyorlar. Aşağıda ise sizi başka bir su birikintisi bekliyor. Kaydıktan sonra buraya düşüyorsunuz.

Toboga şelalesinin bir kısmı - Paraty
Toboga şelalesinin bir kısmı – Paraty

Kaan’da kaldığımız iki günün ardından bulduğumuz diğer couch Pheliphe’nin evine geçtik. Pheliphe Paraty’nin merkezinde değil, Paraty Mirim bölgesinde oturuyor. Otobüsle yaklaşık yarım saat uzaklıkta. Paraty’de otobüsler 3,90 R. Fotoğrafçılık yapan Pheliphe ile güzel zaman geçirdik. Ali nazik yaptık, ekmek yaptık, kek yaptık, film izledik, fotoğrafçılık konuşup, muhteşem gece çekimlerini inceledik. Şansımıza hava burada da açmadı. Ancak kendimizi dışarı atmak için açacak havayı beklemedik. Hafif yağmurda çıkıp, Paraty Mirim plajına yürüdük. Plaj çok sakin ve dalgasız. Her ne kadar yüzemesek de üzerimizde yağmurluklarımızla dizimize kadar denize girdik.

Paraty Mirim

Paraty Mirim’deki iki günün ardından da son couch hostumuz Tadeu’nun evine geçtik. Tadeu işletme mezunu, Paraty Kültür Sekreterliği’nde çalışıyor. Jabaquara’da çok güzel bir evi var. Merkeze 1-2 km yürüme mesafesinde. Tadeu’da bir hafta kaldık. Bizi çok sıcak karşıladı. İlk akşam çok güzel bir yerde lokal bir grubun çıktığı programa gittik. Ardından da merkezde bir yerlerde oturup, bir kaç bira içip, sohbet ettik. Brezilyalıların yerel içkisi Cachaça olsa da Brezilyalılar birayı çok seviyor. Tadeu’da kaldığımız çoğu gün hava yine kapalı ve yağmurluydu. Yine de her gün Jabaquara sahilinde bir yürüyüş yapıp, bazen de Paratynin tarihi merkezine gittik.

Paraty sokakları gece ayrı bir güzel oluyor

Brezilya’nın Amazon bölgesinde yetişen bir bitki olan Açai Brezilya’da sorbe yapılıyor. Zaten bu kadar sıcak olan bir ülkede buna şaşmamak gerek. Oldukça lezzetli olan bu dondurma çeşidini bir çok yerde tattık. En güzel Açai sorbeyi ise Manue Sucos’da yedik. Kocaman bir tabak dolusu üzeri muz ve ballı 500ml Açai 10 R.

Açai dondurması

Paratynin ünlü sokak tatlıcılarına da uğradık. El arabalarında 10-15 çeşit tatlı barındıran bu satıcıları Paraty’nin her yerinde görmeniz mümkün. Lezzetli tatlıların küçük porsiyonları 5-6 R civarında.

Paraty'de el arabalarında satılan tatlılar
Paraty’de el arabalarında satılan tatlılar

Tadeuyla da bir çok Türk yemeği yaptık. Buna karşılık o da bize Brezilya tipi barbekü yaptı. Brezilyalılar mangalı çok seviyor. Genelde kalabalık toplanmaları mangal partilerine dönüşüyor. Mangalı tek bir tip et ile değil bir çok farklı kesim ve et ile yapmayı seviyorlar. biz de o gün Brezilya’da özel bir kesim olan Picanha ve sosis ile yaktık mangalı. Picanha hayvanın kalça kısmı. Her hayvandan yaklaşık 1kg civarı çıktığından özel bir et. Ayrıca Brezilya’nın sosisleri de çok lezzetli. Yanındaysa meşhur kokteylleri Caipirinha. Enfes bir gün geçirdik.

Brezilya usulü mangal - Paraty
Brezilya usulü mangal – Paraty

Boş günlerimizden birinde de Paraty’e yarım saat uzaklıktaki Trindade kasabasına gittik. Bu kasaba eski bir hippi kasabası. Salaş ve birbirinden renkli dükkanlar, dalgalı ve sörf için uygun bir deniz ve harika bir kumsal. Kasabadan güneye doğru yaklaşık 2 km yürüdüğünüzde ise doğal havuz dedikleri, sığ bir koyda etrafı büyük kayalarla çevrili bir yere geliyorsunuz. Renkli balıklar insanlara o kadar alışmış ki, kaçmadan etrafınızda yürüyorlar. Ama bizce esas güzellik buraya gelirken içinde yürüyüş yaptığınız orman. Dev ağaçlar sarmaşıklarla kaplanmış, her yerde ağaç, tropik bitkiler, sarmaşıklar çıkmış. Kendinizi bazen korku ormanlarında gibi hissediyorsunuz. Bizim ofis ve evlerimizde bulunan büyük yapraklı bitkiler burada doğada yetişiyor. Yağmur ormanları gerçekten bambaşka bir doğa harikası. Hele ki ucu bir koya açılıyorsa daha bir güzel oluyor.

Trindade plajları - Paraty
Trindade plajları – Paraty

Paraty’de toplam 10 gün geçirdik. Çoğunlukla hava kapalı olduğundan doyasıya tadını çıkartamadık aslında. Misal sadece deniz yoluyla ulaşılan plajlara tekne turu yapamadık. Fiyatı 63 R olan bu turlar 11’de başlayıp, 4 gibi bitiyor. Sizi 4 farklı lokasyona götürüp, çok güzel plajlarda şnorkel ile deniz altını izletiyorlar. Ayrıca şelalelere jip turları da mevcut. Biz Paraty’i oldukça sevdik. Hem Ubatuba’ya göre daha hareketli, hem de etrafta yapacak bir çok aktivite var. Bir sonraki durağımız bölgedeki en güzel adalardan birisi olan Ilha Grande.