Moray Kalıntıları – Peru

Paylaş:

Moray, İncaların kutsal vadideki tarım araştırma merkeziymiş. Birbiri içine halka şeklinde kazılmış alanlara dikim yapılıp üst ve alt kısımdaki verimliliği ölçerek araştırma yapıyorlarmış. Anfi tiyatro görünümündeki bu set tarlalar arasında sıcaklık farkı 5 dereceyi bulabildiği için bu da farklı iklimler anlamına geliyor. Farklı iklimleri burada gerçekleyip, en verimli üretimi nasıl yapacaklarını araştırmışlar. Tohumlar da buradan diğer şehirlere dağılmış.

Moray'a yürürken büyük vadilerde geçiyorsunuz
Moray’a yürürken büyük vadilerde geçiyorsunuz

Bir önceki Maras Tuzlaları yazımızda anlattığımız gibi Moray’a biz Maras’dan yürüyerek gittik. Ancak Cusco’dan Moray, Maras turlarıyla çok kolay bir şekilde gelebilirsiniz. Eğer yürüyecekseniz, Maras’daki büyük meydandan batı yönüne 2 saatlik bir yürüyüş gerekiyor. Çok güzel manzaralar eşliğinde yürüyorsunuz.

Maras Moray arası yolda bir çok güzel kare yakaladık

Biz yürürken büyük bir ailenin tarla kenarında dinlendiğini gördük. Selam verince yanlarına çağırdılar. Gittiğimizde chicha ikram ettiler. Chicha mısırı fermante ederek yaptıkları bir içecek. Hafif ekşi, hafif tatlı ama gayet lezzetli. Büyük bir toprak küp içindeki chichayı tahminen o gün bitirecekler. Biraz sohbet ettiğimizde bakla tarlaları olduğunu orada çalıştıklarını öğrendik. Yorulunca da dinlenmeye oturmuşlar. Dinlenirken de chicha içip biraz keyif yapıyorlar. Türkiye’den olduğumuzu söylediğimizde ise konu Türkiye’deki tarıma ve yetiştirdiğimiz ürünlere geldi. “Topraklarımız verimli, bir çok ürün yetişiyor ama maalesef satamıyoruz, hatta dışarıdan buğday bile ithal ediyoruz” a kadar geldi muhabbet. Chichalarımızı bitirdikten sonra müsaade isteyip 15 dakika daha yürüyerek Moray’a geldik.

Yolda karşılaştığımız chicha içip, dinlenen aile

Moray’ın giriş bileti iki şekilde oluyor. İlki Cusco’daki diğer yerlerle birleştirilerek 10 gün geçerli, 14 farklı kalıntı/müzeyi ziyaret bileti, fiyatı 130 Sol. Ya da Kutsal vadideki 4 kalıntı (Ollantaytambo, Pisac, Moray ve Chincheros) için 2 gün geçerli bilet, fiyatı 70 Sol. Biz ikinci seçeneği tercih ettik.

Maras Moray arası eşekle yük taşıyan yerliler

Biletimizi alıp Moray’a girince muazzam bir anfi tiyatro görünümünde kalıntı karşıladı bizi. 15. yüzyılda böyle bir fikir ancak İncalar gibi bilime merak sarmış, zeki bir toplumun aklına gelebilirdi.

Moray'ın en büyük tarım seti
Moray’ın en büyük tarım seti

Moray üç farklı kalıntıdan oluşuyor, bu kalınlardan en büyüğü girişte olanı ve restore edilmiş. Diğer ikisiyse yüzer metre arayla büyük olanın yan tarafına kurulmuş. Onlar restore edilmemiş ve İncalar’dan kaldığı haliyle duruyor. Her üç kalıntının da etrafında dolaşıp, geri dönüş için bir yol bulmak amacıyla gelen tur otobüslerine yöneldik. Bir otobüs bizi 5 Sol’e Cusco Urubamba yoluna kadar bırakacağını söyledi. Oradan otostop çekip Urubamba’ya gittik. Oradan da minibüsle Calca’ya.

Restore edilmemiş tarım setlerden biri

Aldığımız bilet iki gün içinde üç farklı kalıntıyı daha içerdiği için ertesi gün de diğer üç kalıntıyı ziyaret etmek amacıyla daha önceden bir tur ayarlamıştık. Pisac, Ollantaytambo ve Chincheros kalıntıları için ulaşım ve rehberlik içeren bu tur yine Cusco çıkışlı. Fiyatı 30 Sol, pazarlıkla 20 Sol’e inebiliyorlar.

Bu slayt gösterisi için JavaScript gerekir.