Peru Kutsal Vadi’nin Şirin Şehri Pisac

Paylaş:

Kutsal vadide Calca’da kaldığımız için Pisac’a yarım saat uzaklıktaydık. Pisac kutsal vadinin başlangıç şehri. Vadinin sonundaysa Ollantaytambo bulunuyor. Bu sebeple çok popüler bir şehir. Popüler olmasında her gün meydanda kurulan pazarın da payı var. Güney Amerika’nın en sevdiğimiz yerleri pazarları. Çünkü yerli halkı görüp, rengarenk pazar tezgahlarının birinden diğerine savruluyorsun.

Pisac Pazarı

Hele ki Pisac pazarındaysan. Pisac merkezdeki pazarın tüm tezgahlarını gezdik, sokak aralarında turladık. Günü birlik bir gezi Pisac için yeterli aslında. Elbette şehir içinden bahsediyoruz. Çünkü Pisac kalıntıları da mutlaka ziyaret edilmesi gereken yerlerden.
Moray’a gittiğimizde aldığımız bilet 2 gün içinde Pisac, Ollantaytambo ve Chinchero’yu da içerdiği için hemen Moray’dan sonraki gün diğer üç kalıntıyı içeren bir tur almıştık. Normalde 30 Sol civarı Cusco çıkışlı turlar. Pazarlıkla 20’ye aldık. Turdan bizi Pisac’dan almasını rica ettik. Pisac’da buluşup 15-20 dakikalık pazara uğradıktan sonra Pisac kalıntılarının bulunduğu tepeye çıktık.

Pisac Pazarında Duvar Halıları Göz Alıcı Renklerde

Pisac 1430 civarlarında kurulmuş bir şehir. Ana amacı kutsal vadide yaşayan İncalar’a tarım ürünleri üretmek. Moray’da deneyi yapılan ve olumlu sonuç veren tohumlar Pisac’a getirilip dikilirmiş. Peru’da binlerce çeşit patates olduğu ve her birinin farklı yükseklik be mikro iklimlerde farklı verimler verdiği için her bir tohum Moray’da yapılan deney sonuçlarına göre uygun iklimin olduğu yüksekliğe dikilirmiş. Pisac antik kentinin olduğu dağ setlerle tarım arazisi yapılmış.

Pisaqua İncaların dili olan Quechua dilinde kuş şekli anlamına gelirmiş. Pisac’ın kurulduğu tepe oturan bir akbabaya benzediği için Pisac’a bu isim verilmiş.

Pisac Kalıntıları

İncaların iki türlü mimarisi var. İlki 1436’dan önce kullandıkları taş, ve harç ile yapılan Pirca. Burada harç için çamur, kil, yumurta akı ve San Pedro kaktüsünü kullanırlarmış. 1436’dan sonra ise harçsız bir mimari olan machihembrado ile yapılarını kurmuşlar. Machihembrado taşların yüzeylerinin birbiriyle tam olarak oturması ve hiç bir harç malzemesi kullanılmaması üzerine oluşturulmuş bir yöntem. En güzel örneklerini Cusco şehir merkezinde Hathunrumiyoq caddesindeki 12 açılı taş örneğinde görebilirsiniz. Tarım arazilerinin yanında Pisac’daki bir çok bina yiyecek saklamak amacıyla kullanılmış. Dağın diğer tarafında İncaların yaşadığı evler de bulunuyormuş. Ancak o tarafa gitmek çok zaman aldığı için biz sadece ana bölgeyi gezdik.

Pisac Kalıntılarında hem Pirca hem de machihembrado tipi mimarı kullanılıyor

Tarım arazisi ve yiyecek saklanan yapılar haricinde rehberimiz son olarak mezarlıkları anlattı. Batıda bulunan dağın üzerindeki oyuklar mumya mezarlarıymış. Bu mezarlarda 4000 kadar mumyanın olduğu biliniyormuş. Ancak sadece 300’ü günümüze gelmiş ve Peru’da çeşitli müzelerde sergileniyor. Biz bir kaçını Cusco’da bulunan İnca Müzesi’nde görmüştük. İncalar zamanında sadece önemli insanlar mumyalanırmış. Bu insanların mumyaları eşyalarıyla birlikte mezarlara konulurmuş. İncalar ölümden sonra yeni bir yaşam olduğuna inanıyorlar. Bu yüzden de mumyalama tekniği kullanılıyor. Ayrıca mezar için Pisac’ı seçmelerinin de bir nedeni var. Çünkü buradaki mezarın bulunduğu dağın eteğinden nehir geçiyor ve nehir/su İnca inanışına göre hayat demek. Dolayısıyla yeni hayata başlayacak kişiyi su kenarındaki mezara getiriyorlar. Ayrıca bu dağın Apu isimli kutsal bir ruhu olduğuna inanıyorlar.

Pisac Antik Kenti

Kalan zamanda tepede bulunan yiyecek saklanan taş evleri gezebiliyorsunuz. Biz tur ile geldiğimiz için çıkışta tur aracıyla Ollantaytambo’ya devam ettik.

Bu slayt gösterisi için JavaScript gerekir.

Peru Kutsal Vadi’nin Şirin Şehri Pisac” için 2 yorum

• 3 Eylül 2017 tarihinde, saat 12:21
    Permalink

Kutsal Vadi’nin görüntüsü etkileyici güzellikte yakın zamande gezip görmek isterim doğrusu